Konsert med Oslo-Filharmonien i Røros Kirke 15. februar


Torsdag 15. februar arrangerer ViB Arrangement AS en storslagen konsert i Røros kirke.
Da kommer Oslo-Filharmonien med kor og solister for å framføre Faurés Reqviem og Beethovens 4.symfoni.

2018-01-19_Arbeidets_Rett_19-01_2018

– Det er viktig for oss i Oslo-Filharmonien å møte publikum andre steder enn på vår hjemmearena i Oslo. Med kirken på Røros som unik arena, og med den fantastiske entusiasmen som finnes i miljøet knyttet til Vinterfestspillene, ga det seg selv at vi måtte finne en anledning til å dra dit, sier Ingrid Røynesdal, adm. dir. i Oslo-Filharmonien. – Det er også moro å ha med oss koret vårt på tur, Oslo Filharmoniske Kor. Vi har valgt et program som vil passe fantastisk i den rammen som kirken på Røros gir: Faurés Requiem og Beethovens 4. symfoni er musikk som vil treffe et stort publikum!

Konsertprogram og medvirkende:

Fauré: Requiem

Beethoven: Symfoni nr. 4

Gergely Madaras, dirigent

Magnhild Korsvik, sopran

Halvor Melien, baryton

Oslo-Filharmonien

Oslo Filharmoniske Kor

Øystein Fevang, Dirigent

Konserten på Røros 15.2. starter kl. 19.30. Billetter kan kjøpes på Ticketmaster.

Om musikken

Gabriel Faurés Requiem fra 1888 er komponistens mest kjente verk og et av verdens mest fremførte og populære verk for kor og orkester. Mens flere kjente requiem (dødsmesse) inneholder sterke kontraster og intense satser om dommedag, er Faurés musikk preget av ro, lysere stemninger og et positivt syn på livet etter døden. Gabriel Fauré (1845−1924) var allerede en av Frankrikes mest berømte sangkomponister da han skrev musikken, noe de vakre og særegne melodiene i de åtte satsene bærer preg av.

Ludwig van Beethovens Symfoni nr. 4 fra 1806 blir av og til overskygget av nabosymfoniene ’Eroica’ (nr. 3) på den ene siden og ’Skjebnesymfonien’ (nr. 5) på den andre, men symfonien er både vakker og minst like nyskapende og spennende som sine storebrødre. Åpningen av Symfoni nr. 4 er en av de dristigste i Beethovens symfoniske produksjon og viser komponistens evne til eksperimentering. Andre sats har en særlig sangbar melodikk, et mer stillfarende akkompagnement og en så klokkeklar orkestrering at komponisten Hector Berlioz mente den måtte være erkeengelen Mikaels verk og ikke skapt av et menneske: ’Så rene former, så engleaktig uttrykk i melodien og så uimotståelig sart at det forbløffende håndverket er fullstendig gjemt.’ Scherzoen er en rytmisk og melodisk fest med typisk beethovensk kraft og dynamikk før finalen avslutter symfonien i samme livlige åndedrag, full av humor og glimt i øyet.

Om orkester, kor, dirigent og solister

Oslo-Filharmonien er et internasjonalt anerkjent orkester med over 100 musikere og feirer i sesongen 2019/20 100-års jubileum. Orkestret spiller årlig ca. 60-70 konserter i Oslo, hovedsakelig i Oslo Konserthus, men også på en rekke andre arenaer i byen. Orkestret har et bredt repertoar og også en betydelig turnévirksomhet i inn- og utland. Russeren Vasily Petrenko er orkestrets sjefdirigent. Han debuterer som gjestedirigent med Berlin-Filharmonien i den uken Oslo-Filharmonien spiller på Røros!

Oslo Filharmoniske Kor har som hovedoppgave å delta når Oslo-Filharmonien fremfører korverker. I tillegg holder koret en rekke selvstendige konserter. I løpet av de ti siste årene har Oslo Filharmoniske Kor medvirket på omkring 170 konserter sammen med Oslo-Filharmonien under noen av verdens mest anerkjente dirigenter. Koret har fremført de fleste av musikklitteraturens store symfoniske korverk, og har gjennom de siste tiårene hatt en jevn kvalitetsstigning. I dag regnes koret som et av Nordens beste symfoniske kor og høster gode kritikker fra både kritikere, publikum og dirigenter.

Gergely Madaras er kunstnerisk leder for Orchestre Dijon Bourgogne i Frankrike og sjefdirigent for Savaria Symfoniorkster i hjemlandet Ungarn. Som gjestedirigent besøker han mange fremstående orkestre i Frankrike, Tyskland og Storbritannia, bl.a. Philharmonia i London der han denne sesongen leder serien Music of Today. I april leder han også London Symphony i Barbican Hall, bl.a. i en uroppførelse. Han er også velrenommert som operadirigent, og noen av operahusene han besøker er nasjonaloperaene i London (Covent Garden), Amsterdam og Budapest og Grand Théâtre i Genève.

Magnhild Korsvik sang i 2013 hovedrolle i folkeoperaen Havfest av Glenn Erik Haugland på Festspillene i Bergen og i Hypermusikal (også Haugland) på Nasjonaloperaen i Oslo. Som konsertsolist har hun sunget med bl.a. Oslo Domkor, Bergen Domkantori og Romerike Symfoniorkester. I 2014 var hun solist i Bachs Mattespasjonen på avlustningskonserten for Oslo Kammermusikk-Festival. På Oslo Opera-Festival sang hun i fjor rollen som Kvinna i Kjell Habbestads opera Nenia. Hun er også medlem av Oslo Solistkor.

Halvor Melien har sunget en rekke roller på norske og utenlandske scener, bl.a. som Papageno i Mozarts Tryllefløyten. På Nasjonaloperaen i Oslo har han hatt roller i Don Giovanni, Carmen og Lady Macbeth fra Mtsensk. På operaene i Kristiansund og Tromsø og på Opera Øst har han hatt roller i henholdsvis La Bohème, Mozart og Salieri og Don Giovanni. Han er også svært ettertraktet som konsertsolist i Europa og Asia. Som en av Skandinavias fremste tolkere av musikk fra det 20. og 21. århundre har han vært solist i en rekke uroppførelser.